Cirka 60 procent av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen orsakas av privata konsumenter. Även om det finns kunskap, motivation och förmåga, är det inte sagt att konsumenternas beteende förändras. För att överbrygga klyftan mellan värderingar och handling och förändra beteendet behövs det kunskap om konsumenternas uppfattningar och beteende.
Eftersom det visat sig vara svårt att minska utsläppen från medborgarnas dagliga liv på frivillig basis, blir dessa utsläpp i allt högre grad föremål för obligatorisk reglering. Åtgärderna för att främja en rättvis omställning och stärka acceptansen av klimatåtgärder är möjliga att genomföra (till exempel genom knuffar och informationsstyrning), men deras genomförbarhet och acceptans har inte bedömts som en helhet.
- Projektets resultat beräknas vara klart: 10/2026
- Ansvarig paneldeltagare för projektet: ledande forskare Jaana Halonen
- I projektet medverkar: Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors universitet, Finlands miljöcentral, Naturresursinstitutet och Meteorologiska institutet