Heikki Liimatainen: “Det effektivaste sättet att minska utsläppen från trafiken är att minska bilismen”
Heikki Liimatainen, professor i trafik- och transportsystem, är nöjd med att Finlands bilpark elektrifieras snabbare än väntat. Utsläppen skulle kunna minskas ytterligare genom att skapa samhällen där det är lättare att röra sig utan bil.
Heikki Liimatainen, professor i trafik- och transportsystem vid Tammerfors universitet, inledde sin andra period i Klimatpanelen 2024. Före det var han medlem 2014–2019.
“Under min andra period har jag märkt att Klimatpanelens betydelse har ökat markant. Olika riksdagsutskott begär numera fler utlåtanden av panelen. Panelen får också mer synlighet i medierna, dess synpunkter intresserar och man litar på den”, säger han.
Liimatainen tillför transport- och logistikperspektiv till Klimatpanelen. Han disputerade till teknologie doktor 2013. Avhandlingen handlade om energieffektivitetens och koldioxidutsläppens framtid inom vägtransporter i Finland. Liimatainen började arbeta som professor 2016.
På väg mot tredje generationens bränslen
Att minska utsläppen från trafiken är en väsentlig del av klimatpolitiken, eftersom trafiken står för cirka en femtedel av alla växthusgasutsläpp i Finland och för cirka 40 procent av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn. Med ansvarsfördelningssektorn avses de sektorer som inte omfattas av EU:s utsläppshandel.
“Transportsektorn är för närvarande den sektor där utsläppen förväntas minska särskilt snabbt.”
Enligt Liimatainen strävar man efter utsläppsminskningar genom att påverka bilarnas och framöver särskilt lastbilarnas körsträckor, uppmärksamma energieffektiviteten och ersätta fossila bränslen med förnybara bränslen.
De förnybara bränslena har redan delvis övergått till andra generationens bränslen, det vill säga till vätgasbehandlade oljor som palmolja och överblivet stekfett.
“De här oljorna konkurrerar inte med livsmedelsproduktionen och kan användas som sådana i dagens förbränningsmotorer.”
Andra generationens förnybara bränslen kommer gradvis att ersätta första generationens växtbaserade biodieseloljor, som blandas med fossila bränslen. Och tredje generationens bränslen, det vill säga de syntetiska bränslena, är redan på väg. Den här sortens bränslen eller metan framställs av väte.
Samhällsstrukturen i centrum
Liimatainen berömmer hur fort finländarna har övergått till el- och hybridbilar. En annan positiv aspekt är att elektrifieringen av den tunga trafiken har kommit igång.
Ändå bekymrar han sig över de övergripande utsläppen.
“I Finland har vi förlitat oss på kolsänkan inom markanvändning och skogsbruk, vilket minskar behovet av utsläppsminskningar inom till exempel transportsektorn. Vilken inverkan kommer den här kolsänkans bortfall att ha på utsläppsminskningsmålen för trafiken? Räcker det fortfarande att halvera trafikens utsläpp till 2030?” frågar Liimatainen.
Han undrar också varför det talas så lite i medierna om det mest effektiva sättet att minska utsläppen från trafiken, nämligen att minska antalet körda kilometer.
“När jag var medlem i Klimatpanelen för första gången gjorde vi en utredning om utsläppsminskningar som sträckte sig fram till 2050. Den viktigaste slutsatsen var att det mest kostnadseffektiva sättet att minska utsläppen är att minska bilismen.”
Utredningen som publicerades för cirka tio år sedan talar bland annat för att främja gång- och cykeltrafiken och förbättra kollektivtrafikförbindelserna. Omställningarna bör i första hand genomföras genom planläggningsbeslut i städer och kommuner.
“Utsläppsminskningarna kan bli betydande när samhällsstrukturen är sådan att invånarna inte måste äga en bil. Det förbättrar dessutom trafiksäkerheten och folkhälsan samt minskar de övriga kostnaderna som orsakas av trafiken.”
Liimatainen arbetar i Tammerfors och bor i Jyväskylä. På sin fritid kopplar han av genom att jogga, skida och umgås med sina barn.
“Ibland besöker vi Laajavuori med barnen för att åka skidor.”