Ilmastopaneelin raportti: Uudet laskelmat puoltavat tavoitetta saavuttaa hiilineutraalius Suomessa vuoteen 2035 mennessä

Raportissa tarkastellaan Suomen reilua osuutta ilmastotoimista ja siitä seuraavaa päästövähennyspolkua. Ilmastopaneelin aiemmissa arvioissa käyttämää inventaariolaskentaan perustuvaa lähestymistapaa verrataan ilmastotieteellistä mallinnusta ja IPCC:n tieteellisten raporttien määritelmiä paremmin […]
Esityksen tavoite Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ilmastolain muuttamisesta sisältää ilmastolakia koskevan ehdotuksen, jossa kumotaan kunnan ilmastosuunnitelman laatimista koskeva velvoite. Samalla muutettaisiin lain soveltamisalaa niin, ettei […]
Suomen ilmastopaneelin näkemykset Keskeisimmät huomiot Vuoden 2025 talousarvio herättää huolen ilmastotoimien rahoituksen riittävyydestä; Ilmastopaneeli peräänkuuluttaa hallituksen arviota siitä, miten suunniteltu rahoitus riittää toteuttamaan ilmastolain mukaiset suunnitelmat […]
Suomen ilmastopaneelin näkemykset Lausuntopyynnön kohteena oleva työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan luku 32.20 Uudistuminen ja vähähiilisyys pitää sisällään useita momentteja, joilla on keskeinen yhteys hiilineutraaliustavoitteen edistämiseen, mukaan […]
Taustaa Ilmastovuosikertomus kuvaa ilmastopolitiikan toimeenpanon tilannetta keväällä 2024. Sen arvioiden pohjana on nykytoimiskenaario, jossa nykyisen hallituksen linjauksia ei ole otettu huomioon. Ilmastolain mukaan ilmastovuosikertomuksessa on katsottava […]
Taustaa Ilmastovuosikertomus kuvaa ilmastopolitiikan toimeenpanon tilannetta keväällä 2024. Sen arvioiden pohjana on nykytoimiskenaario, jossa nykyisen hallituksen linjauksia ei ole otettu huomioon. Ilmastolain mukaan ilmastovuosikertomuksessa on katsottava […]
Suomen ilmastopaneelin näkemykset Keskeisimmät huomiot Vuoden 2025 talousarvio herättää huolen ilmastotoimien rahoituksen riittävyydestä; Ilmastopaneeli peräänkuuluttaa hallituksen arviota siitä, miten suunniteltu rahoitus riittää toteuttamaan ilmastolain mukaiset suunnitelmat […]
Suomen kansallinen tavoite on vähentää taakanjakosektorin päästöjään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Liikenne (pl. lentoliikenne) on taakanjakosektorin suurin päästölähde, joten sillä on merkittävä […]