Esittelyssä Laura Ticklén: ”Tehtäväni on muuttaa tutkittua tietoa viestinnän kielelle”
Viestinnän asiantuntija Laura Ticklén pitää käsissään Ilmastopaneelin viestinnän kokonaisuutta. Hän muotoilee ajankohtaisista teemoista ymmärrettäviä viestejä, joihin median on helppo tarttua. Tärkeä osa työtä on panelistien tukeminen sidosryhmäviestinnässä.
Laura Ticklén hoitaa Ilmastopaneelin viestinnän palettia. Työhön kuuluu viestinnän suunnittelu, toteutus, seuranta ja kehitys. Kokonaisuuden hahmottamiseen tuo varmuutta monen vuoden kokemus erilaisista viestinnän rooleista.
– Ilmastopaneelin viestinnän asiantuntijan tehtävässä riittää tekemistä yhdelle ihmiselle, ja on kiva olla se yksi ihminen, joka saa pitää kokonaisuudesta huolta, Ticklén kertoo.
”Tärkeintä on osata kysyä oikeat kysymykset”
Ilmastopaneeli on saanut mandaattinsa politiikoilta, ja sen lakiin kirjattu tehtävä on tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi. Panelisteja on yhteensä 15 kymmenestä tutkimuslaitoksesta ja yliopistosta.
– Panelisteillamme on valtava osaaminen ja he käyttävät työhön paljon aikaa. Ilmastopaneelin laatimiin materiaaleihin on käytettävissä myös panelistien taustaorganisaatioiden koko osaaminen.
Ticklén on aiemmin työskennellyt luonnonvara-asioiden parissa, mutta ilmastoasiat eivät ole olleet hänen pääasiallinen aiheensa. Viestinnän asiantuntijana täytyy ymmärtää substanssia, mutta ilmastoasioiden syväosaaja ei tarvitse olla.
– Siitä on jopa etua, että en tunne näitä aloja liian hyvin. Silloin osaan katsoa asioita ulkopuolisen silmin ja esittää kysymyksiä, joilla päästään kiinni uutisen arvioisiin aiheisiin. Se onkin yksi viestijän tärkeimmistä tehtävistä, Ticklén kertoo.
Työssä on osattava erottaa isot ja pienet asiat toisistaan ja ymmärrettävä asioiden yhteyksiä. Viestintätehtävissä Tickléniä on aina motivoinut se, että työssä pääsee luomaan silmäyksen erilaisiin kiinnostaviin aloihin.
– Nykyisessä tehtävässäni kiinnostaa erityisesti työn monitieteisyys. On mielenkiintoista saada ymmärrystä ilmastoasioista useasta näkökulmasta.
Monipuolisuutta ja uusia ajatuksia tuo yhteistyö muiden ilmastoviestijöiden kanssa.
– Olen mukana ympäristöministeriön koordinoimassa ryhmässä, johon on nimetty viestijöitä ministeriöistä, tutkimuslaitoksista ja niitä lähellä olevista organisaatioista. Lisäksi kuulun ilmastopaneelien kansainvälisen yhteistyöverkoston ICCN:n viestintäryhmään Suomen edustajana.
”Toivon, että median on helppo ottaa koska vain yhteyttä”
Ilmastopaneelissa kaikki viestivät, sillä pääasiassa vuorovaikutuksesta tärkeimpien sidosryhmien kanssa vastaavat panelistit itse sihteeristön tuella. Ticklénin tehtävänä on tukea panelistien yhteydenpitoa päättäjiin ja auttaa kirkastamaan viestejä.
– Viestinnän ammattilaisena pystyn sanomaan, miten heidän kannattaa viestiä asia kyseisessä kontekstissa ja halutulle kohderyhmälle.
Viestinnän asiantuntijan pääasiallista tonttia on joukkoviestintä. Työhön kuuluu viestintäkanavien, kuten verkkosivujen ja sosiaalisen median, ylläpitäminen sekä mediatilaisuuksien järjestäminen.
– Julkaisut kuten raportit ja muistiot ovat Ilmastopaneelin toiminnan tärkein muoto. Niiden julkaisemisen aikaan koko sihteeristö puhaltaa yhteen hiileen viestinnän onnistumiseksi.
Ilmastopaneeli on tasapuolinen puolueiden suhteen ja pyrkii tapaamaan kaikkien puolueiden edustajia yhtä paljon.
Avoimuus on Ilmastopaneelin toiminnan ytimessä, ja kaikki tieto tuotetaan paitsi päättäjien myös median ja suuren yleisön käytettäväksi.
– Ilmastopaneeli ei tuota mitään tietoa pelkästään yhden päättäjän tarpeisiin, vaan julkaisemme kaiken nähtäväksi verkkosivuillamme, Ticklén kertoo.
Ilmastopaneelin viestintään kuten nettisivuihin liittyvissä asioissa Tickléniin voi olla yhteydessä joko puhelimitse tai sähköpostilla.
Haastattelupyynnöissä media voi ottaa yhteyttä suoraan panelisteihin, mutta viestinnän kautta saa apua sopivan asiantuntijan löytämiseen.
– Minuun voi ottaa myös yhteyttä, jos huomaa esimerkiksi ongelmia tiedotteiden saapumisessa tai tarvitsee valokuvaa haastateltavasta.
Mediaan Ticklén on pyrkinyt luomaan luottamussuhdetta, joka mahdollistaa välittömän yhteydenpidon. Hänen mukaansa Suomessa on todella hyviä ilmastopolitiikkaa seuraavia toimittajia, ja lisäksi ilmastoasiat liittyvät enenevässä määrin kaikkiin yhteiskunnallisiin aihepiireihin.
– Minulta toimittajat voivat kysyä asioista, jotka ilmastoteemoista mietityttävät. Käyn mielelläni taustoittavaa keskustelua muutenkin kuin akuuteissa haastattelutarpeissa.