Suomen hallitus on vuonna 2019 asettanut tavoitteekseen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Tämän tavoitteen toteuttaminen edellyttää kaikilta yhteiskunnan sektoreilta toimenpiteitä päästöjen vähentämisensä aiemmin suunniteltua nopeammin. Henkilöautoliikenteessä päästöjen on vähintään puoliuduttava 2030 mennessä. Henkilöautojen käyttövoimien vaihtuminen mahdollisimman vähäpäästöisiin on keskeisin keino tavoitteen saavuttamisessa. Tämän lisäksi tarvitaan myös autojen energiatehostumista ja koko liikkumisjärjestelmän energiakäytön vähentämistä muun muassa julkisen liikenteen tehostamisen ja kaavoituksen kautta.
Suomen halu toimia edelläkävijänä ilmastonmuutoksen hillinnässä johtaa vääjäämättä siihen, että sähköautojen määrän tulee kasvaa selvästi vuonna 2017 hyväksytyn keskipitkän aikavälin
ilmastosuunnitelman (KAISU) linjauksesta. Siinä henkilöautojen määrässä tavoitellaan 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Suomen Ilmastopaneelin ja Sitran päästövähennyspolut sekä Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan toimenpideohjelma viitoittavat vähintään 470 000–800 000 sähköhenkilöautoon vuoteen 2030 mennessä. Pitkojatkohankkeen kahdessa Ilmastoneutraali Suomi 2035 -skenaariossa sähköautojen määrät olivat 320 000 ja 730 000 vuonna 2030.
Suuren sähköautomäärän kasvattaminen liikenteeseen edellyttää yhteiskunnalta selkeitä ohjaustoimenpiteitä (esimerkiksi sähkölatausinfran edistäminen sekä vero- tai tukiratkaisut), mutta myös oikeaa informaatiota sähköauton hintakilpailukyvystä ja sähköautoilla saavutettavista päästöhyödyistä kuluttajien valintojen tueksi. Julkisuudessa on esitetty sähköautojen suhteen monenlaisia epäilyjä, kuten niiden valmistuksen aikaiset päästöt, sähkön riittävyys, akkujen kierrätys, materiaalien saatavuus ja ajankohta, jolloin autot tulevat kilpailukykyisiksi polttomoottoriautojen kanssa.
Autojen valmistajat ovat vahvasti liikkeellä sähköautojen kehitystyössä. Uusia sähköisiä henkilöautomalleja on tullut ja tulee lisää nopeaa tahtia. Sähköautojen hintakilpailukyky paranee polttomoottoriautoihin nähden, mutta kuluttajat ovat epätietoisia siitä, että milloin sähköauto on heille todellinen vaihtoehto taloudellisessa mielessä. Samalla yhä useampaa kiinnostaa sähköauton tai biokaasulla käyvän auton todellinen päästöero polttomoottoriautoihin nähden autojen koko elinkaari huomioon ottaen.
Kansainvälinen tutkimus on tuottanut aineistoa sähköautojen elinkaarisista päästöistä, akkujen hintakehityksestä, ajosäteestä ja muista sähköautojen elinkaarisen päästöjen ja kannattavuuden kannalta relevanteista seikoista. Tämän tiedon saattaminen niin päättäjien, sidosryhmien kuin kuluttajienkin tietoon on ensiarvoisen tärkeää ilmastopoliittisen linjausten edistämisessä. Suomen Ilmastopaneelin kehittämä Autokalkulaattori vastaa tähän tiedon tarpeeseen.