Sähköautoilun edistäminen vaatii latausmahdollisuuksien kehittämistä

Suomen tavoite on kasvattaa sähköautojen määrää 250 000 sähköautoon vuoteen 2030
mennessä. Sähköautojen yleistymistä hidastavat kuitenkin vielä monet asiat, kuten autojen korkea
hankintahinta, rajallinen toimintamatka sekä automallien pieni tarjonta. Akkuteknologian kehitys
parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan myös
määrätietoisia poliittisia toimenpiteitä. Tässä policy briefissä käydään läpi sähköautoistumisen esteitä
ja toimenpiteitä niiden poistamiseksi.

Suositukset

  1. Lainsäädännöllä tulee varmistaa, että taloyhtiön osakas voi rakentaa sähköauton latauspisteen autopaikalleen ilman taloyhtiön yhtiökokouksen enemmistön suostumusta. Lisäksi latauspisteiden rakentamiseen liittyviä tukia tulee jatkaa.
  2. Kuntien tulee edistää sähköautojen latauspisteiden rakentamista asukaspysäköinnin tarpeisiin. Tontinluovutusehdoissa pitää edellyttää latauspisteiden rakentamista uusille asuinrakennuksille. Latauspaikkoja pitää rakentaa myös kadunvarsipysäköintiä varten.
  3. Kun sähköautojen akkujen kapasiteetti nousee, voi vanhempien, heikommalla kapasiteetilla toimivien
    sähköautojen jälleenmyyntiarvo laskea. Sähköautojen hankinnan tukeminen voi kompensoida jälleenmyyntiarvon epävarmuutta, joten sitä tulee jatkaa. Lisäksi sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuudesta tulisi viestiä enemmän. Jotta sähköauto olisi edullisin vaihtoehto myös pienemmillä autoilla vähemmän ajaville, pitää harkita verotusta, joka tukee sähköautojen hankintaa ja käyttöä.