Lausunto ilmastolain säätämismahdollisuuksia koskevasta esiselvityksestä

Hallitusohjelman (22.6.2011) mukaisesti valtioneuvoston myöhemmän päätöksenteon tueksi on tehty ja tehdään ilmastolain tarvetta koskevia selvityksiä. Niistä ensimmäinen on 25.5.2012 päivätty professori Ari Ekroosin ja TkT Matias Warstan tekemä kansallisen ilmastolain säätämismahdollisuuksia koskeva esiselvitys ympäristöministeriölle (myöh. ilmastolakiesiselvitys). Ympäristöministeriö on tilannut 11.6.2012 Suomen ilmastopaneelilta esiselvityksestä lausunnon 21.9.2012 mennessä ja lisäksi lausuntoa laajemman arvion ilmastolain vaihtoehdoista ja tarpeellisuudesta (myöh. ilmastolakiselvitys). Kyseinen ilmastopaneelin ilmastolakiryhmän työstämä selvitys valmistuu käytännössä Helsingin yliopiston Kansainvälisen talousoikeuden instituutissa toteutettavana hankkeena 15.10.2012 mennessä.

Tässä lausunnossa keskitytään esiselvityksen esittämään ilmastolakivaihtoehtoon, jota ilmastopaneelin ilmastolakiryhmän työssä kutsutaan ns. 2-vaihtoehdoksi. Muita vaihtoehtoja ovat

  • 0-vaihtoehto eli nykytilan jatkuminen;
  • 1-vaihtoehto, Isossa-Britanniassa omaksuttu malli ilmastolaiksi;
  • 2+-vaihtoehto, 1 ja 2 -vaihtoehtoja pidemmälle menevä puitelaki.

Näitä muita vaihtoehtoja tarkastellaan tarkemmin ilmastopaneelin omassa selvityksessä, jossa niistä tehdään myös SWOT-analyysi. Kyseisen ilmastolakiselvityksen valmistuttua voidaan palata tarkemmin kysymyksiin eri vaihtoehtojen suhteutumisesta ilmastopolitiikan vahvistamiseen sekä eri vaihtoehtojen suunnittelu- ja seurantajärjestelmien vaikuttavuuteen. Sinänsä jo selkeät ilmastolain sääntelytavoitteet tukisivat vaihtoehdosta (1, 2 tai 2+) riippumatta ilmastopolitiikan ennustettavuutta ja suunnitelmallisuutta.

Esiselvitystä varten on tehty merkittävä taustatyö koskien sääntelyn ja politiikkatoimien toimialakohtaista arviointia ja oikeusvertailua. Jäljempänä ilmastopaneeli keskittyy kuitenkin tekemään yleisarvion ja lausumaan vain esiselvityksen ilmastolakiluonnoksesta.