Ilmastokasvatus osaamisen ja vastuullisen kansalaisuuden perustana

  • Ilmastokasvatusta voidaan pitää yhtenä kestävän kehityksen kasvatuksen osa-alueena.
  • Ilmastokasvatuksen keskeisiä tavoitteita ovat ilmastonmuutos -ilmiön ymmärryksen lisääminen
    sekä ihmisten käyttäytymisen ja toiminnan ohjaaminen edistäen ilmastonmuutoksen hillitsemistä
    ja siihen sopeutumista.
  • Ilmastokasvatuksessa huomioidaan ilmastotiedon karttumisen lisäksi ihmisten tunteet, aiemmat
    kokemukset sekä ilmastovastuullisen toiminnan ja tekojen valmiudet ja mahdollisuudet.
  • Ilmastokasvatusta tehdään Suomessa varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, toisen asteen koulutuksessa ja aikuisten parissa mm. järjestöissä, kunnallisissa palveluissa ja viestinnässä. Viime aikoina on kiinnitetty lasten ja nuorten lisäksi enemmän huomiota aikuisten ilmasto-osaamiseen ja -kasvatukseen. Ilmastokasvatukseen on tullut uusia toimijoita ja ilmastokasvatus on huomioitu laaja-alaisemmin mm. kunnallisten palveluiden kehittämisessä.
  • Kestävän elämäntavan edistäminen on huomioitu yleisellä tasolla valtakunnallisissa opetusta ja kasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten opetussuunnitelman perusteissa. Perusopoetuksen opetussuunnitelman tavoitteissa ns. ekososiaalinen sivistys on nostettu keskeiseksi arvoperustaksi.
  • Ilmastonmuutoksen tarkempi käsitteleminen ei nouse esiin riittävän painokkaasti eri koulutusasteiden opetussuunnitelmien ja tutkintovaatimusten tavoitteissa ja se jää liiaksi yksittäisten opettajien ja kouluttajien vastuulle. Esimerkiksi perusopetuksen ja lukio-opetuksen tulevissa opetussuunnitelmissa ja -luonnoksissa ilmastonmuutoksen käsitteleminen ei toteudu monitieteisesti, vaan ilmastonmuutos sisältyy ainoastaan muutaman oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.
  • Ilmastonmuutoksen monitieteistä käsitelyä tulisi edistää kaikilla opetus- ja koulutusasteilla, myös korkeakoulutuksessa. Ilmiön ymmärrys edellyttää matemaattis-luonnontieteellisten, humanisyhteiskuntatieteellisten, teknisten, taloudellisten, käyttäytymistieteellisten, taiteellisten ja eettisten näkökulmien huomioimista sekä näiden vuoropuhelua.
  • Opettajien ja kasvattajien ilmasto-osaamista tulee lisätä perus- ja täydennyskoulutuksen avulla. Kestävän elämäntavan periaatteiden ja ilmastonmuutoksen käsittelemisen tulee olla jokaisen opettajan peruskoulutuksen sisällöissä.